Czy „tarcza” pomoże pośrednikom?

W dniu 31 marca 2020 roku weszła w życie ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw – jest to tzw. tarcza antykryzysowa 1.0. W dniu 09 kwietnia 2020 roku Sejm uchwalił zmiany do ww. ustawy nazwane potocznie tarczą antykryzysową 1.1. Obecnie trwają prace nad dalszymi modyfikacjami w mechanizmach „tarczy”.

Najwięcej elementów ww. tarcz kierowane jest do mikro, małych i średnich przedsiębiorców, stąd też również pośrednicy w obrocie nieruchomościami mogą być nimi zainteresowani. Niestety w większości mechanizmy te są skomplikowane i wymagają spełnienia dodatkowych warunków. Dlatego też poniżej ograniczamy się do krótkiego ich przedstawienia. Więcej informacji znajdą natomiast Państw w rządowym serwisie poświęconym „tarczy”. Znajduje się on pod adresem: https://www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa.

1. Zwolnienie ze składek ZUS

Początkowo możność zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne za miesiące marzec-maj 2020 r. obejmowała tylko przedsiębiorców jednoosobowych, którzy osiągali przychód nie większy niż 300% przeciętnego wynagrodzenia. Na skutek zmiany wprowadzonej tzw. tarczą 1.1:

  • zwolnienie w wysokości 100% obejmuje wszystkich samozatrudnionych i przedsiębiorców zatrudniających do 9 pracowników, niezależnie od wysokości przychodu,

  • zwolnienie w wysokości 50% obejmuje przedsiębiorców zatrudniających od 10 do 49 pracowników.

2. Dofinansowanie wynagrodzeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Pośrednik zatrudniający pracowników, przy czym za pracownika uznaje się osobę zatrudnioną w oparciu o umowę o pracę, a także na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, może wystąpić o dofinansowanie wynagrodzeń, jeżeli:

  1. odnotował spadek obrotów w następstwie COVID-19, przez który rozumie się spadek sprzedaży towarów lub usług o:

  • nie mniej niż 15% liczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu 2 dowolnie wskazanych miesięcy przypadających po 1.01.2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego (za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych) lub

  • nie mniej niż o 25% obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego (za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych)

  1. ma brak zaległości w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r.,

  2. brak jest przesłanek do ogłoszenia jego upadłości.

Dofinansowanie dotyczy pracowników względem których:

  1. obniżono wymiar etatu pracownika nie więcej niż o 20%, maksymalnie jednak do 0,5 etatu z zastrzeżeniem, że wypłacane pracownikowi wynagrodzenie będzie nie niższe niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy, albo

  2. wprowadzono tzw. przestój ekonomiczny – przy czym w okresie przestoju pracodawca wypłaca pracownikowi wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%, nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

Wynagrodzenie jest dofinansowane przez FGŚP w wysokości 50% wynagrodzenia za pracę należnego pracownikowi po zmniejszeniu wymiaru czasu pracy, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału (obowiązującego na dzień złożenia wniosku) oraz należne od tego wynagrodzenia składki obciążające pracodawcę.

3. Świadczenie postojowe

Przysługuje ono pośrednikowi, a także innemu przedsiębiorcy, prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą, który nie zatrudnia pracowników. Mogą z niego skorzystać również osoby współpracujące z pośrednikiem na zasadzie tzw. samozatrudnienia. Warunki uzyskania z tego świadczenia są następujące:

  1. przestój w prowadzonej działalności gospodarczej w następstwie wystąpienia COVID-19,

  2. rozpoczęcie działalności gospodarczej przed 1.02.2020 r. i:

  3. jeśli nie zawiesiła prowadzenia działalności – spadek przychodu w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku o wypłatę świadczenia o 15% w porównaniu do miesiąca poprzedniego, a dodatkowo przychód ten nie może być wyższy niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału (przed dniem złożenia wniosku). Jeśli zaś zawiesiła prowadzenie działalności gospodarczej po dniu 31.01.2020 r. – jej przychód za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku o świadczenie nie był wyższy niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału (przed dniem złożenia wniosku).

Świadczenie postojowe wypłacane jest w wysokości 80% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę tj. 2080 zł. Przysługuje ono za każdy miesiąc, w którym spełnione są ww. warunki.

Powyżej przedstawiono tylko część, spośród mechanizmów oferowanych w ramach tarczy antykryzysowej. Wśród innych warto wymienić:

  • pożyczka na pokrycie kosztów mikroprzedsiębiorcy,

  • odroczenie lub rozłożenie na raty płatności składek,

  • dofinansowanie przyznawane przez starostów.

Czy wskazane ulgi i ułatwienia będą wystarczające, przekonamy się w najbliższych miesiącach. Warto jednakże korzystać z dostępnych mechanizmów oraz uważnie śledzić informacje rządowe na temat wprowadzania kolejnych „tarcz”.

Autor: Piotr Zwoliński Dyrektor Zarządzający Pepper House

Pepper House w liczbach (dane za rok 2023)

Liczba Klientów:

1 933

Sprzedanych nieruchomości za:

406 mln zł

Odbytych spotkań:

12 367

Nasi doradcy:

65

Kwota udzielonych kredytów:

240 mln zł

Pepper House jest nowoczesnym i kompleksowym biurem nieruchomości założonym przez praktyków rynku z wieloletnim doświadczeniem w branży nieruchomości i finansów. Przedmiotem naszej działalności jest pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, a także ich zakup oraz sprzedaż na własny rachunek. Dzięki temu mamy gruntowną wiedzę na temat potrzeb i oczekiwań Klientów oraz aktualnej sytuacji rynkowej. Pośredniczymy w transakcjach zakupu, sprzedaży i wynajmu wszelkiego rodzaju nieruchomości na terenie Trójmiasta, Bydgoszczy, Torunia i okolic.

Ta witryna wykorzystuje Cookies czy rozumiesz, że jest to ok? Rozumiem