Zakup nieruchomości „na firmę”

Zastanawiasz się, czy kupno nieruchomości w ramach prowadzonej przez ciebie działalności gospodarczej jest opłacalne? Sprawdź to i przeczytaj nasz artykuł.

W przypadku zakupu nieruchomości we ww. sposób musisz rozważyć o wiele więcej kwestii, aniżeli dokonanie zakupu jako konsument, tj. osoba nie prowadząca działalności gospodarczej albo kupująca dany przedmiot na cele prywatne. Przyjrzyjmy się poszczególnym z nich:

  • kupując nieruchomość na rynku pierwotnym albo od innego przedsiębiorcy musisz sprawdzić, czy transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli tak, to co prawda doliczony on zostanie do ceny, jednakże będziesz mógł rozliczyć go z twoim podatkiem należnym, czyli pochodzącym z wystawionych przez ciebie faktur VAT. Możliwość taka istnieje zatem tylko u tych przedsiębiorców, którzy są podatnikami VAT czynnymi. Zazwyczaj VAT naliczony z faktury dokumentującej sprzedaż nieruchomości będzie stanowił wyższą kwotę aniżeli VAT należny. W takim przypadku możesz wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot różnicy. W zależności od okoliczności poczekasz na nią od 90 do nawet 180 dni;

  • podatek od czynności cywilnoprawnych, koszty aktu notarialnego, wynagrodzenie pośrednika w obrocie nieruchomościami, itp. – jeżeli sprzedawcą nieruchomości jest osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej (w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług), transakcja będzie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku nie można go „rozliczyć” na wzór rozliczenia VAT. Niemniej, podatek ten, podobnie jak pozostałe wydatki bezpośrednio związane z zakupem nieruchomości stanowić będą dla ciebie koszty uzyskania przychodu. Warunkiem jest, aby nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej. To samo dotyczy kosztów związanych z wyposażeniem i remontami nieruchomości,

  • amortyzacja – nieruchomość, poza gruntem niezabudowanym, podlega amortyzacji. Okresowe odpisy amortyzacyjne stanowią dla ciebie koszty uzyskania przychodów zmniejszające twój podatek dochodowy. Roczne stawki amortyzacji dla lokali i budynków mieszkalnych wynoszą 1,5%, zaś dla budynków i lokali niemieszkalnych wynosi ona 2,5%. Przy tych stawkach okres amortyzacji wynosić będzie co najmniej 40 lat (w niektórych przypadkach stawka może wynieść nawet 33%, a okres amortyzacji 3 lat). W każdym z nich będziesz mógł odliczyć od przychodu wskazany procent wartości początkowej nieruchomości,

  • podatek od nieruchomości – szczególną uwagę powinieneś zwrócić na stawki podatku od nieruchomości dla nieruchomości komercyjnych. Zazwyczaj są one znacząco wyższe niż podatek płacony od nieruchomości wykorzystywanych na cele prywatne,

  • sprzedaż nieruchomości – kupując nieruchomość „na firmę” warto pomyśleć również o ewentualnych kosztach jej sprzedaży, zwłaszcza podatkowych. Również i w tym przypadku może bowiem wystąpić podatek od towarów i usług, co znacząco podwyższy cenę sprzedaży. Wszakże, ilość zwolnień od tego podatku, przy sprzedaży nieruchomości, jest znaczna. Przykładowo, zwolnione z VAT są transakcje sprzedaży terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, a także budynki, budowle i ich części jeżeli dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, bądź pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres co najmniej 2 lat. Sprzedając nieruchomość i to nawet po 5 latach od jej nabycia, prawdopodobnie nie skorzystasz ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym. Wyjątek stanowi sprzedaż budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Jak widzisz, zakup nieruchomości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej może przynieść korzyści (np. odliczenie VAT, amortyzacja), jak i pewne niedogodności (np. niemożność skorzystania ze zwolnienia podatkowego). Decydując się zatem na dokonanie takiej transakcji, powinieneś rozważyć wszystkie z nich.

Autor: Piotr Zwoliński Dyrektor Zarządzający Pepper House

Pepper House w liczbach (dane za rok 2023)

Liczba Klientów:

1 933

Sprzedanych nieruchomości za:

406 mln zł

Odbytych spotkań:

12 367

Nasi doradcy:

65

Kwota udzielonych kredytów:

240 mln zł

Pepper House jest nowoczesnym i kompleksowym biurem nieruchomości założonym przez praktyków rynku z wieloletnim doświadczeniem w branży nieruchomości i finansów. Przedmiotem naszej działalności jest pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, a także ich zakup oraz sprzedaż na własny rachunek. Dzięki temu mamy gruntowną wiedzę na temat potrzeb i oczekiwań Klientów oraz aktualnej sytuacji rynkowej. Pośredniczymy w transakcjach zakupu, sprzedaży i wynajmu wszelkiego rodzaju nieruchomości na terenie Trójmiasta, Bydgoszczy, Torunia i okolic.

Ta witryna wykorzystuje Cookies czy rozumiesz, że jest to ok? Rozumiem